Kestävän kehityksen kasvatus opetuksessa, koulutuksessa ja kulttuurityössä

Helsinkiläinen Torpparinmäen peruskoulu ja hämeenkyröläinen Mahnalan Ympäristökoulu ovat pitkän linjan kestävän kehityksen kasvatuksen toimijoita perusopetuksen kentällä. Ammattikorkeakouluista esimerkillistä toimintaa on Yrkeshögskolan Noviassa. Kulttuurikasvatuksen osalta tietä viitoittaa SaloPOLKU-hanke kumppaneineen.

 

Kansainväliset ja kansalliset asiakirjat ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriön sekä kuntien ja oppilaitosten toimintaa ja tavoitteita. Selvitimme, miten kestävän kehityksen kasvatuksen tavoitteet näkyvät ja toteutuvat käytännössä opetuksen, koulutuksen ja kulttuurikasvatuksen kentillä.

 

Haastattelut

  • Annukka Alppi, rehtori, Mahnalan ympäristökoulu

  • Henni Axelin, ylitarkastaja, opetus- ja kulttuuriministeriö

  • Tove Holm, ympäristövastaava, Yrkehögsskolan Novia

  • Osmo Korhonen, rehtori, Torpparinmäen peruskoulu

  • Niina Mykrä, toiminnanjohtaja, Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry

  • Anu Taivainen, tuottaja, Aurinkoinen tulevaisuus ry

  • Kati Vähä-Jaakkola, toiminnanjohtaja, Suomen Ympäristökasvatuksen Seura ry

  • Elina Välttilä, tuottaja, POLKU-hanke, Salon kaupungin kulttuuripalvelut